سلامت

ایروبیک و مزایای آن برای کاهش وزن

ایروبیک

ایروبیك وسیله‌ای مؤثر برای جلوگیری از افسردگی، بی‌حوصلگی، بی‌تابی است، چون هورمون اندروفین در بدن تولید می‌شود و باعث ایجاد نشاط، تمركز ذهن و بالا رفتن خلاقیت فكری می‌شود. ایروبیك یعن فعالیتی كه عضلات بزرگ را به كار می‌گیرد حداقل ۱۲ دقیقه با حالت ریتمیك و موزون. در شرایطی كه سرعت وشدت تمرین قابل تحمل است و نیاز بدن به استفاده از اكسیژن برای مدتی افزایش می‌یابد، این فعالیت انجام می‌گردد.

ورزش ایروبیک یک نوع ورزش هوازی است که معمولا به صورت دست جمعی و با انجام حرکات موزون انجام می‌شود. این ورزش روی بهبود عملکرد قلب و سیستم تنفسی تمرکز دارد و با بالا بردن سرعت سوخت ساز بدن و همین‌طور انجام حرکات قدرتی و کششی، به کاهش وزن بدن کمک می‌کند. حرکات ایروبیک معمولا با ضرب موسیقی و آهنگ انجام می‌شود و به همین دلیل تمرکز ذهنی بسیاری را در هنگام حرکات نیاز دارد.

آیا ورزش ایروبیک موجب کاهش وزن می شود؟

ورزش هوازی ایروبیک را به منظور کاهش وزن می توان در سه مرحله انجام داد.

در مرحله اول شما به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه شروع به گرم کردن بدن می‌کنید تا به نرخ ۵۰ تا ۶۰ درصد حداکثر ضربان قلب برسید. سپس به مدت ۲۰ دقیقه با قدرت بالا و طوری که به نرخ ۷۵ تا ۸۰ درصد حداکثر ضربان قلب برسید، تمرین را ادامه می‌دهید. پس از آن به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه تمرین‌های خود را به منظور سرد کردن بدن خود ادامه می‌دهید.

فوائد ایروبیک

از نظر پزشکی، این ورزش سیستم قلب، عروق و تنفس را تعلیم داده تا با سرعت و بازدهی بالا اکسیژن را دریافت و به قسمت های مختلف بدن برساند. در اثر انجام این نوع ورزش ها، تنفس یکنواخت از دهان و بینی به طور همزمان انجام میشود و باعث تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن، کنترل قندخون، کنترل فشار خون و کاهش وزن اضافی بدن خواهد شد. ایروبیک وسیله ای موثر برای جلوگیری از افسردگی، بی حوصلگی و بی قراری است، چون هورمون آندروفین در بدن تولید میشود و باعث ایجاد نشاط ، تمرکز ذهن و بالا رفتن خلاقیت فکری می شود .

تمرینات ایربیک موجب حرکات ریتمیک و متناوب ماهیچه ای شده وضربان قلب و تنفس را در مدت زمان کوتاهی بالا می برد.

بهترین شیوه انتخاب ایروبیک، برقرار کردن تعادل و توازن میان این نوع ورزش ها با شرایط جسمانی فرد می باشد. این استراتژی مصدومیت های پیاپی را کاهش و بروز آنها را تقلیل میدهد. و موجب می شود، در شرایطی که فرد فعالیت های بدنی زیادی انجام می دهد، توازن و بالانس بیشتری در حرکات ماهیچه ها برقرار گردد که این امر سبب می شود فرد بیش از پیش از انجام ورزش لذت ببرد. به خصوص این مسئله هنگامی که فرد تمریناتی با تحرک بالا مثل دویدن، تنیس و اسکواش انجام می دهد، و یا به ورزش هایی با تحرک کمتر مانند شنا، پیاده روی و اسکی می پردازد بسیار حائز اهمیت است.

نکته مهم این است که ورزش های ایروبیک به بهبود وضعیت جسمانی و پیش گیری از مصدومیت ها کمک شایانی می کند .

مضرات ایروبیک

حرف زدن درباره مضرات ایروبیک مانند حرف زدن درباره مضرات بغل کردن است! ایروبیک نمونه کامل تندرستی است و به همین دلیل سخت است که بتوان مضراتی برای آن پیدا کرد. این نکته را فراموش نکنید که هر ورزشی اگر صحیح، طبق برنامه و زیر نظر مربی انجام شود، هیچگونه ضرری برای شما نخواهد داشت. ایروبیک هم از این اصول مستثنی نیست. با این حال ممکن است که شما در حین انجام این ورزش به خاطر تجمع اسید لاکتیک در عضلات با دردهای عضلانی روبرو شوید. این موضوع را فراموش نکنید که ورزش ایروبیک، ممکن است ورزشی دشوار باشد، ولی به هیچ عنوان دردناک نیست. پس اگر دردی را در عضلات خود احساس کردید، سریعا ورزش را متوقف کنید و چند روزی را به خود استراحت دهید. شما می‌توانید با نظر پزشک یا مربی ورزشتان تمرینات دیگری را جایگزین کنید.

ورزش ایروبیک در خانه

ایروبیک در خانه را می‌توان به راحتی انجام داد و نیازی به تهیه تجهیزات گران‌قیمت نیست. به همین دلیل آموزش ورزش ایروبیک در خانه بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. شما می‌توانید به راحتی و بدون نیاز به تجهیزات تمرینات قلبی و عروقی را به راحتی انجام دهید. البته قبل از انجام آن باید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بدن خود را به خوبی گرم کنید. از جمله ورزش های ایروبیک در خانه می‌توان به طناب زدن، اسکات پرشی، شنا رفتن، شنا T شکل، کوهنوری روی زمین و حرکت پروانه اشاره کرد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *