کتاب و فرهنگ

نابغه ی بسیار با ثبات

نابغه بسیار با ثبات

در مقدمه ی این کتاب آمده:

در ۲۱ جولای ۲۰۱۶، دونالد جان ترامپ در کلیولند، نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه شد. او در سخنرانی اش بیش از چهار هزار کلمه به زبان آورد، اما جمله ی ((من به تنهایی مشکلات را حل می کنم)) اساس اقدامات او برای هدایت کشور بود.
آن شب ترامپ به تنهایی روی استیج بلند سالن سرپوشیده ی کوییکِن لونزا ایستاد. او خود در طراحی این استیج مشارکت داشت. پشت او صفحه نمایشی بزرگ با قابی طلایی و روی آن تصویر بزرگ او در کنار سی و شش پرچم آمریکا نقش بسته بود. چیزی که روی این صفحه نمایش ال ای دی به نمایش درآمده بود، تصویر ذهنی ترامپ از خودش بود. سخنرانی او تلخ و ناگوار بود. او خودش را به عنوان تنها نجات دهنده ی مردم آمریکا معرفی کرد. نامزدهای ریاست جمهوری قبلی تواضع به خرج می دادند و بر مبنای ارزش های مشترک کار می کردند. آنها هموطنانشان را به اتحاد دعوت می کردند تا به کمک همدیگر به خواسته هایشان برسند. اما ترامپ در عوض از «من» صحبت کرد. ((من صدای شمام.…”))

نابغه با ثبات

محتوای کتاب:

این کتاب که با عنوان طنز “نابغه باثبات” منتشر شده، به رفتارهای ناشی از ناآگاهی های تاریخی و جغرافیایی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پرداخته است.
این کتاب در بردارنده مطالبی از ناآگاهی آمریکایی ها از اطلاعات تاریخی دیگر ملت ها و نیز جهل خجالت آور او از تاریخ خود آمریکا است.
این کتاب را “فیلیپ راکر” و “کارول لیائونینگ” دو تن از نویسندگان روزنامه واشنگتن پست تهیه کرده اند.
بر اساس محتوای این کتاب که واشنگتن پست چکیده ای از آن را منتشر کرده است، ترامپ تا حد وحشتناکی به برخی موضوعات ناآگاه است.
به عنوان مثال در این کتاب آمده است: “دونالد ترامپ” نمی دانست دو کشور هند و چین با هم مرز مشترک دارند. ترامپ این ناآگاهی را در دیداری که با “نارندا مودی” نخست وزیر هند داشت، آشکار ساخت و این برای مودی بسیار غافلگیر کننده بود.

“ماکس بات” نویسنده آمریکایی نیز در کتاب در حال انتشار خود از کودکان کشورش خواسته است که مثل رئیس جمهوری کنونی آمریکا به تاریخشان ناآگاه نباشند.
جالب است بدانید اولین بار نیویورک‌تایمز سال گذشته گزارش داد که ترامپ گاها از داخل تختخواب و زمانی که اخبار تلویزیون را نگاه می‌کند، توئیت می‌کند. طبق گزارش‌ها، ترامپ روزانه حدود هشت ساعت به دیدن برنامه‌های تلویزیونی اختصاص می‌دهد و همچنین شروع روز کاری خودش را تا ساعت ۱۱ صبح به تاخیر می‌اندازد تا بتواند بیشتر تلویزیون نگاه کند و توئیت بفرستد.
با این حال رئیس‌جمهوری آمریکا این گزارش‌ها را بی‌اساس می‌داند و تاکید دارد که سرش با “خواندن اسناد” گرم است. ترامپ در طول کمپین ریاست جمهوری و پس از ورود به دولت همواره از توئیتر استفاده کرده است و سیاست‌های جدید و حملات گاه و بیگاه به رسانه‌ها را از آنجا اعلام می‌کند.
ترامپ در مصاحبه با آی تی‌وی تاکید کرد، توئیتر تنها ابزار او برای دفاع از خودش مقابل “اخبار جعلی” است. او گفت: اگر این چنین ارتباطی را نداشته باشم، نمی‌توانم از خودم دفاع کنم. اخبار جعلی زیادی می‌بینم، خبرهای زیادی که خیلی غلط و یا ساختگی هستند.
او همچنین با رد گمانه‌زنی‌ها درباره سلامت روحی، روانی و جسمی خودش گفت: من یک نابغه با ثبات هستم. او قبلا هم در ژانویه در توئیتی نوشته بود: قبلا گفته بودم باهوش هستم اما گمان می‌کنم این واژه چندان توصیف من نباشد و باید بگویم من نابغه هستم…. یک نابغه کاملا با ثبات!

نابغه با ثبات

در ادامه بخشی از سخنان نویسندگان این کتاب را می خوانیم:

این کتاب براساس صدها ساعت مصاحبه با بیش از دویست منبع مختلف نوشته شده است. این منابع شامل مقامات دولتی، دوستان، مشاوران خارجی رئیس جمهور و همچنین دیگر کسانی است که شاهد اتفاقات ذکرشده در این کتاب بوده اند. بیشتر کسانی که بصورت داوطلبانه با ما همکاری داشتند، تنها به این شرط با ما صحبت کردند که هویتشان فاش نشود. دلیلشان این بود که شغل دولتی شان به خطر نیفتد یا رئیس جمهور یا متحدانش اقدامات تلافی جویانه ای علیه آنها انجام ندهند. همکاری بیشتر منابع ما به صورت غیرمستقیم بود. یعنی ما می توانستیم از اطلاعاتی که در اختیارمان گذاشته بودند استفاده کنیم، به شرط اینکه هویت آنها را محفوظ نگه داریم و در بیان جزئیات اسمی از آنها نبریم. ما بیشتر مصاحبه ها را ضبط کردیم.
تهیه ی گزارشی از ریاست جمهوری دونالد ترامپ سفری پرپیچ و خم بوده است. هر روز و هر ساعت اتفاقات جدیدی رخ می دهد. هر رویداد قابل توجهی را که بازگو می کردیم متوجه می شدیم که وقایع جدیدی در حال مشخص شدن هستند و ما فرصتی نداریم که آنها را بررسی کنیم. همیشه موضوع جدیدی اتفاق می افتاد. پس تصمیم گرفتیم که دست نگه داریم. ما می خواستیم مطالب عميق تر از گزارش هایی باشد که برای روزنامه تهیه می کنیم. اتفاقات پشت پرده را تشخیص بدهیم و پیامدهایی که برای کشور دارد را ارزیابی کنیم.
ما روزنامه نگاران بی طرفی هستیم که مایلیم حقیقت را با مردم در میان بگذاریم. هدف ما در این کتاب این بود که براساس گزارش های موشکافانه ای که انجام می دهیم، حقایق را در دقیق ترین حالت ممکن ارائه کنیم. ما وقایع پیش آمده را به دقت بازسازی کردیم تا چهره ی روشنی از رئیس جمهور ترامپ ترسیم کنیم و به جای اینکه به خوانندگان نظر خودمان را القا کنیم، او را در عمل نشان بدهیم. این وقایع براساس گزارش های دسته اول تهیه شده است. صحت این گزارش ها تا جایی که امکان داشته، توسط منابع مختلف و با بررسی برنامه های کاری، اطلاعات دفتر روزانه، نامه های داخلی و سایر مکاتباتی که بین مسئولان انجام شده و نیز ویدئوهای ضبط شده ی خصوصی تأیید شده است. مکالمات لزوما همیشه دقیق نیستند، اما ما از خاطرات افراد مختلف استفاده کرده ایم. در بسیاری از حالات، برای موقعیتی خاص، بیش از چند اظهار نظر را شنیده ایم. در چندین مورد، اختلاف نظر قابل توجهی بین منابع مختلف وجود داشته که در اینصورت به آنها اشاره کرده ایم. باید توجه داشته باشیم که ممکن است هرنفر روایت متفاوتی از یک اتفاق داشته باشد.
به گزارش تیم محتوای هافکو کتاب «نابغه ی بسیار با ثبات» تکمیل گزارش های نویسندگان این کتاب برای روزنامه ی واشینگتن پست است. به همین خاطر بعضی از مطالب، پیش تر در مطالبی که برای روزنامه می نوشتند عنوان شده است که بعضی از آنها با همکاری دیگر همکارانشان تهیه شده اند. اما اکثر وقایع، مکالمات و نقل قول ها برای اولین بار در این کتاب عنوان شده اند و براساس گزارش های جامعی هستند که انحصارا برای این کار انجام داده اند.

نابغه با ثباتنویسندگان این کتاب می گویند: برای بازسازی رویدادهایی که جنبه ی عمومی داشته اند، از ویدئوهای ضبط شده استفاده کرده ایم، از جمله ویدئوهای سخنرانی های رئیس جمهوری که بیشتر آنها در وبسایت سی-اسپَن موجود است. ما همچنین از گزارش های خبری نشریات مختلف استفاده کردیم و از سوابق دولتی، شامل گزارشی که مشاور ویژه رابرت اس. مولر سوم تهیه کرده است نیز مطالبی استخراج کردیم و بیشتر اوقات به گزارش های منتشرشده ی اصلی خودمان اکتفا کردیم. منابع مطالب گردآوری شده به شیوه ای مناسب ذکر شده اند و بصورت مستقیم در متن یا در یادداشت های پایانی مورد ارجاع قرار گرفته اند.
هدفمان این بود که برای انجام این کتاب با آقای ترامپ مصاحبه کنیم و در مراحل اولیه ی تهیه ی گزارش نیز با او صحبت کردیم. ترامپ طی تماسی تلفنی با فیلیپ راکر تمایلش برای انجام مصاحبه را اعلام کرد. او گفت: «حتما بیاین. بنظرم مصاحبه ی خوبی می شه.» و در ادامه گفت «حتما حتما، حتمأ. دوست دارم کتاب خوبی از آب در بیاد. شما آدم متعهدی هستین. خیلی خوبه.» طی ماه های آینده که جنگ ترامپ با مطبوعات شروع شد، درخواست مصاحبه ی ما از طریق یکی از دستیاران او رد شد. ترامپ در عوض پیشنهاد داد که در مورد رویدادهای این کتاب، توضیحات خودش را ارائه کند. بعد از چند هفته صحبت و رفت و آمد، سخنگویان ترامپ به سؤالات مطرح شده به درستی پاسخ ندادند و یا اینکه پاسخ هایشان را در موعد مقرر ارائه نکردند.

انتشار کتاب نابغه بسیار با ثبات در ایران

این کتاب را انتشارات دُرقلم برای اولین بار در ایران به چاپ رسانده است. کتاب FIRE and FURY را آقای مسعود ریسمان باف تحت عنوان نابغه ی بسیار با ثبات به فارسی روان برگردانده اند. همین حالا این کتاب ارزشمند را از طریق لینک زیر از فروشگاه اینترنتی کتاب هافکو با تخفیف ویژه سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *