نگارش پایان نامه

توصیه های نگارش پایان نامه ارشد

حجم عمده ای از پژوهش های دانشگاهی در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکترا انجام می شوند و بسیاری از مقالات علمی مستخرج از همین پایان نامه ها و رساله ها هستند. از این رو، پایان نامه ها نقش مهمی در تولید دانش جدید دارند. به بیان دیگر، پایان نامه نه تنها تمرین پژوهش برای دانشجویان است، خود یکی از روش های تولید دانش جدید محسوب می شود. به همین دلیل در انجام پایان نامه و شکل دادن درست متن و محتوای پایان نامه باید بسیار دقت کرد.

نگارش یک پایان نامه کارشناسی ارشد شامل نکات زیر است:

1- در ابتدای نوشتن پایان نامه حتما فرمت مربوطه جهت تدوین و نگارش پایان نامه را از وب سایت دانشگاه خود دریافت کنید این فرمت به شما در مورد فونت های لازم، نوع صفحه بندی، اندازه و نوع قلم انتخابی و… توضیحاتی داده و راهنمای شما جهت نگارش پایان نامه و رساله شما می باشد.

2- عنوان پایان نامه باید در صفحه اول و به صورت واضح و خوانا نوشته شود.

3- در ابتدا مقدمه ای از موضوع خود بنویسید.

4- فصل اول تقریبا محتویاتی از نوشته های پروپوزال شماست فرضیات، اهداف، شرح مسئله، تاریخچه انجام حول موضوع شما که شامل مقالات، نقشه ها و کتب و تحقیقاتی است که به آن پرداخته شده است.

5- در انجام پایان نامه کارشناسی ارشد حتما نقش استاد راهنما و مشاور خود را جدی بگیرید و از تجربه و علم آن ها بهره ببرید. فصل بندی را با مشورت آن ها طراحی کنید. هر چند مدت یکبار و زمانی که مقداری از پایان نامه خود را انجام دادید متن را جهت نظردهی استادان راهنما و مشاورتان، ارسال نمائید تا اصلاحیه های لازم را برای شما انجام دهند.

6- چناچه به نرم افزار خاص و ویژه ای در انجام پایان نامه خود نیازمند هستید حتما آنرا قبل از شروع پایان نامه به طور کامل آموزش ببینید (این آموزش علاوه بر کمک به انجام پایان نامه و رساله راه گشای آینده شغلی شما هم می تواند باشد)

7- شرایط آزمایشگاهی و کارگاهی مورد نیاز خود را تعیین کنید چناچه نیاز به مجوز و یا تعیین وقت قبلی برای انجام آن دارید حتما در اولین فرصت این کار را انجام دهید تا در زمان انجام پایان نامه عقب نیفتید.

8- چناچه لغت و یا کلمات، اصطلاحات مخففی در متن پایان نامه وجود دارد حتما معنی کامل آن را در زیر نویس متن بنویسید.

9- فرمول های ضروری را که مرتبط به پایان نامه شماست و با آنها به نتایجی رسیده اید و چناچه نیاز به توضیح و اثبات وجود دارد بنویسید.

10- نتیجه گیری، قرار دادن چکیده به صورت فارسی و انگلیسی و منابع و فهرست گذاری از ضروریات یک پایان نامه موفق می باشد.

11- بعد از اتمام پایان نامه و نتیجه گیری و تا قبل از دفاع، از نوشته و تحقیقات خود مقاله ای استخراج کنید و برای مجلات و کنفرانس ها ارسال کنید باید بدانید داشتن مقاله در زمان دفاع امتیاز برای شما محسوب شده و می توانید نمره قابل قبولی را کسب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *