روانشناسی, کسب و کار

اثر مرکب، آغاز جهشی در موفقیت و درآمد و زندگی شما!

دارن هاردی

کتاب اثر مرکب، کتابی قدرتمند و عملی است که راه‌های ایجاد تحولی شگفت‌انگیز در زندگی، درآمد و موفقیت افراد را بیان می‌کند.
دارن هاردی کارشناس و مشاور کارآفرینی و سردبیر مجله موفقیت آمریکا کتاب اثر مرکب را تالیف کرده است. موضوع کتاب روش‌های دستیابی به موفقیتی فراتر از حد تصورتان است.
تم کلی کتاب اثر مرکب و مضمون و هدف گذاری آن به نحوی است که مدیر، کارمند، مرد، زن، پیر، جوان و هر مخاطبی در هر قشر و سن و شغل و حرفه ای می تواند به فراخور نیازش از آن بهره مند شود و برای کسب و تداوم موفقیت به آن نیازمند باشد.

اثر مرکب یعنی چه؟

اثرمرکب راه رسیدن به هر هدفی هست، اثر مرکب اصل ثابت و پایداری هست که در هر هدف و کاری جوابگو هست. در واقع به زبان ساده  اثر مرکب اصل به دست آوردن پاداش های بزرگ از طریق مجموعه‌ای از انتخاب های کوچک و هوشمندانه است، گام هایی کوچک و به ظاهر ناچیز که در طول زمان انجام می‌شوند و یک تفاوت بنیادین ایجاد میکنند.

دارن هاردی
معرفی بخش های کتاب اثر مرکب

  1.  اثر مرکب در عمل:
     مطالب این فصل تاکید فراوانی بر کنار گذاشتن بهانه ها و به خود مغرور شدن های بی جا و در عوض توسل به نیروی اراده، پشتکار و واقع بینی و رسیدن به مقصود از طریق  قدم های کوچک اثر گذار است.
    روشی که بسیاری از افراد موفق جهان را بر صدر موفقیت ها نشانده است. به عبارت دیگر حکایت این فصل حکایت بیت زیر است:
    “رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود / رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود”
  2. انتخاب ها:
     هاردی در این فصل تلاش می کند که راز موفقیت بزرگی را به ما آموزش دهد و آن پذیرفتن مسئولیت صد در صد شرایطی است که در آن به سر می بریم بدون اینکه به دنبال مقصر بیرونی باشیم و همه چیز را در دیگران جستجو کنیم. در همین راستا وی همه را خوش شانس می نامد و تنها تفاوت موجود را در این می داند که افراد به زعم دیگران خوش شانس از موقعیت هایی که در اختیار دارند استفاده می کنند.
  3. عادت ها:
    فصل سوم به قدرت شگفت انگیز عادت های غلطی که در ضمیر انسان نهادینه شده و تاثیر سوئی بر رسیدن به اهداف تعیین شده دارند اشاره می کند. وی برای حرکت در مسیر  موفقیت به پنج استراتژی مهم برای ریشه کن کردن عادات بد اشاره می کند که عبارتند از: کشف محرک ها، پاکسازی خانه، جایگزین کردن، شروع آرام و پرش. وی همچنین پنج استراتژی برای ایجاد عادات خوب را ارائه می کند و از ما می خواهد که بدانیم ایجاد تغییر کار راحتی نیست و نیاز به تحمل مشقات و صبوری دارد.
  4. تکانش:
    فصل چهارم پرده از قدرتمندترین و مرموزترین نیروی موفقیت یعنی تکانش بزرگ برمی دارد. نیرویی که دیده یا احساس نمی شود ولی بعد از رسیدن به موفقیت کاملا ملموس است. وی اعتقاد دارد در مسیر موفقیت ابتدا باید انرژی زیادی را برای حرکت از حالت سکون بکار ببرید تا در مسیر موفقیت قرار بگیرید. پس از اعمال نیروی مناسب و به حرکت درآمدن، انرژی درونی آزاد می شود و اینرسی مقاوم در برابر حرکت (تنبلی) فرو می ریزد و حرکت به سوی موفقیت به شدت صورت می گیرد. البته تکانش همانقدر که می تواند در مسیر مثبت به موفقیت ختم شود، در مسیر منفی نیز عامل ضد موفقیت است. هر کسی باید بکوشد تا تکانش های خود را شناسایی نماید و سعی کند رویه های منظمی را برای دستیابی یا رفع آنها تعریف و به ریتم رفتاری بدل نماید تا آن گاه تاثیرش را احساس نماید.اثر مرکب
  5.  تاثیرها:
    در این فصل برای برخورد آگاهانه، سه نوع مهم از تاثیراتی را که هر شخص را متأثر می کنند مطرح شده و راهکارهایی برای کنترل و رفع اثرات منفی آنها ارائه شده است. به این ترتیب که هر کسی که در مسیر موفقیت قرار می گیرد باید ورودی های تغذیه مغز، ارتباط با آدم هایی که با آنها وقت می گذراند و محیط اطرافش را مورد پایش ریزبینانه و مستمر قرار بدهد و شرایط بهبود هر سه و هدایت آنها در مسیر مناسبی که به موفقیت ختم می شود را ایجاد نماید.


  6. شتاب:
    در این بخش به نکته طلایی موفقیت اشاره می شود. لحظات نابی که همانند معیاری ،تفاوت انسان قوی موفق را با دیگران عیان می کنند. لحظاتی که تنها اراده های قوی توانایی استقامت در آن را دارند و در آنجا با خود واقعیشان برخورد می کنند و اگر چند لحظه کوتاه، مقاومت به خرج بدهند می توانند به میزان قابل توجهی فاصله خودشان را با دیگران طولانی نمایند به طوری که دیگر کسی به راحتی نتواند خودش را به آنها برساند.

این کتاب برای چه کسی مناسب است؟
اگر شما نیز جزو  آن دسته افرادی هستید که به دنبال کسب موفقیت هستند اما تا به حال نتوانسته‌اید وارد مسیر درست موفقیت شوید، خواندن کتاب اثر مرکب را به شما پیشنهاد می‌کنیم. البته این کتاب زمانی به شما کمک خواهد کرد که به تمام موارد بیان شده در کتاب به درستی و به طور کامل عمل کنید. باید به گام‌های کوچک زندگی ایمان داشته باشید و به این باور برسید که موفقیت در یک شب، یک روز و یک ماه به دست نمی‌آید! معجزه با دستان خودتان اتفاق خواهد افتاد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *