روانشناسی, کتاب و فرهنگ

نیمه تاریک وجودمان را بهتر بشناسیم!

نیمه تاریک وجود

پیش گفتار:

همه‌ ما ویژگی‌ها و صفت‌هایی داریم که به آنها بسیار مفتخر یا شهره‌ایم. آیا می‌دانید این ویژگی‌ها از کجا در درون ما ریشه دوانده‌اند؟ و چرا برخی صفت‌ها را بیشتر بروز می‌دهیم و سراغ بقیه نمی‌رویم؟ دبی فورد ماهرانه و مرحله ‌به ‌مرحله ما را به لایه‌های درونی‌مان که خیلی وقت است سراغ‌شان نرفته‌ایم می‌برد، تا پاسخ سؤالات بالا را بگیریم. در معرفی کتاب تأثیرگذار نیمه تاریک وجود با ما همراه باشید.

نیمه تاریک وجود

نقد و بررسی کتاب نیمه تاریک وجود:

دبی فورد در کتاب نیمه تاریک وجود به این موضوع اشاره دارد که افراد در ذهن خود ترس ها و افکاری دارند که در عین حالی که از آنها فرار می کنند، بیشترین توجه ذهن خود را بدون اینکه خود متوجه باشند روی آنها می گذارند .

این عمل ناخودآگاه بر افرادی که فرد در محیط های مختلف با آنها سرو کار دارند نیز به گونه ای نامطلوب تاثیر می گذارد که عواقب آن نیز به خود فرد بر می گردد .
در واقع فرد اگر به دلیل اتفاقی در زندگی شخصی خود تبدیل به انسانی شکاک شده باشد ، برای مثال در مواجهه با افراد جدیدی در محل کار خود ، آنها را نیز به مانند خود فرد شکاکی می بیند و با بروز رفتار های نا مطلوب سایرین را نیز با مشکل مواجه می کند.

دبی فورد می‌گوید:

دبی فوردما هموراه درباره‌ آنچه سایه درون ماست و قصد مخفی کردنش را داریم، فرافکنی می‌کنیم و به دیگران نسبت می‌دهیم. او همچنین می‌گوید کشف سایه‌ها علاوه بر آرامشی که برای‌مان در پی دارد، ما را از قضاوت کردن دیگران هم باز می‌دارد، چون می‌دانیم هر آنچه به دیگران نسبت می‌دهیم در درون خود ما هم هست.

سایه ای تاریک:

اگر بخواهیم دقیق تر بیان کنیم، انسان از طریق بعدی از افکار خود که سایه ای تاریک از وجود اوست، احساس ضعف و نا امیدی را به صورت ذهنیت های منفی دریافت می کند .
احساساتی نظیر عدم داشتن محبوببیت بین افراد از نظر ظاهری ، کاری و سیلی از این موارد به روح آدمی حمله کرده و فرد بهترین واکنش را برای پاسخ به این حمله ، فرار و پنهان کردن آنها از خود و دیگران می یابد .
کتاب نیمه تاریک وجود را دبی فورد راه حلی میداند برای رو به رویی با واقعیت های تاریک درون و تلاش برای درک و مصالحه با آنها که پیشنهاد می کنیم برای شناخت بهتر درونیات خود حتما آن را امتحان کنید .

بخش‌هایی از کتاب:

لایه‌ٔ خارجی شما آن چهره‌ای است که رو به دنیا قرار دارد. این لایه خصوصیاتی را پنهان می‌کند که سایه‌ٔ شما را می‌سازد. سایه‌های ما آن‌قدر خوب استتار شده‌اند که اغلب ما یک چهره‌ به دنیا نشان می‌دهیم در حالی‌که در واقع آن روی کاملا متضاد در درون ماست. بعضی از مردم با ایجاد لایه‌ای سخت احساسات خود را مخفی می‌کنند یا نقابی از شوخ طبعی به چهره می‌زنند تا غم‌هایشان را پنهان کنند. کسانی که عقل کل هستند در واقع حماقت‌شان را پنهان می‌کنند و برخی دیگر که رفتارهایی خودخواهانه دارند، احساس ناامنی خود را پنهان می‌دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *