سلامت

میوه های مفید برای سرماخوردگی کودکان

سرماخوردگی به مفهوم عفونت بینی وگلو می باشد. که معمولا بی ضرر بوده و دارای علائمی مانند آبریزش بینی، گلودرد، سرفه و عطسه میباشد.
سلامتی مجاری تنفسی وابسته به دریافت هوای فاقد میکرب و آلودگی است. بیش از 200 نوع ویروس در ایجاد سرما خوردگی نقش دارند و بنا براین علائم آن بسته به نوع ویروس ایجاد کننده می تواند کاملا متفاوت باشد.

علت سرماخوردگی چیست؟

رینو ویروس ها شایع ترین عامل به شمار می روند که شدیدا هم قابل سرایت می باشند . راه ورود ویروس به بدن دهان یا بینی است اما در این بین دستها هم نقش مهمی ایفا می کنند .
ویروس ها بدنبال سرفه ,عطسه و یا حتی حرف زدن در هوا پخش می شوند .اما از طریق تماس دست ها با اشیائی که قبلا دست های آلوده به ویروس با آن در تماس بوده (مانند :گوشی تلفن، لیوان، حوله …) نیز قابل انتقال است. بدنبال تماس دست های آلوده با چشم ها، دهان یا بینی عفونت سرما خوردگی انتقال می یابد. خردسالان و کودکان در سنین قبل از دبستان بسیار مستعد ابتلا به سرما خوردگی میباشند زیرا هنوز به اکثر ویروس های سرماخوردگی مقاومت پیدا نکرده اند.

آنتی بیوتیک، میکروب ها را از بین می برد، ولی چون تفاوتی بین میکروب های مضر و مفید قائل نمی شود، باعث از بین رفتن بسیاری از میکروب های مفید بدن نیز می شود. تخریب میکروب های مفید باعث رشد میکروب های فرصت طلب و پیدایش عفونت های دیگر به ویژه انواع قارچی می شود. در بسیاری موارد پس از مصرف آنتی بیوتیک خوراکی، برفک که نوعی عفونت قارچی است در دهان ظاهر می شود. در برخی موارد عوارض مصرف آنتی بیوتیک تا مدت ها باقی می ماند؛ به عنوان مثال گاهی مصرف آنتی بیوتیک می تواند تا شش ماه بعد مانع از رشد باکتری های مفید روده شود.

در صورتی که کودک یا نوجوان دچار سرماخوردگی، برونشیت یا هر بیماری دیگری باشد که خلط تولید می کند، باید از مصرف مواد غذایی افزایش دهنده خلط مانند غذاهای سرخ شده، گوشت قرمز و شیرینی ها خودداری کند و مصرف موادی مانند لبنیات پرچرب و تخم مرغ را نیز محدود کند.

میوه ها و سبزی های تازه حاوی ویتامین ها و آنزیم هایی هستند که مصرفشان باعث سرعت بخشیدن به روند بهبود بیماری ها می شود. حبوبات، سالاد و سوپ نیز در این امر موثرند.

اگر برای درمان سرماخوردگی، گلودرد، سرفه کردن یا آنفلوآنزا به دنبال راه‌ های درمانی طبیعی هستید این مقاله منبع خوبی است تا چند بهترین میوه برای سرماخوردگی را بشناسید. پس در این مقاله با هافکو مگ همراه باشید تا میوه هایی که برای درمان سرماخوردگی معجزه می‌کنند را بشناسید.

میوه های مفید برای درمان سرماخوردگی کودکان

دریافت زیاد و منظم ویتامین C به کاهش ابتلا، شدت و طول مدت سرما خوردگی کمک می کند. منبع غذایی اصلی تأمین کننده ویتامین C مرکبات است.

1-پرتقال

ویتامین C موجود در پرتقال در جلوگیری از سرماخوردگی مفید است و برای عملکرد درست سیستم ایمنی بدن حیاتی است. پرتقال دارای خواص ضدمیکروبی است که از عفونی‌شدن زخم‌ها و عفونت ‌های ویروسی، قارچی و باکتریایی جلوگیری‌ می‌کند. پرتقال از انقباض سیستم گوارشی و عصبی و در نتیجه از گرفتگی‌ها و استفراغ جلوگیری ‌می‌کند. پرتقال، یک تصفیه ‌کننده طبیعی خون است که به دفع سموم و مواد ناخواسته از بدن کمک ‌‌می‌کند.

2-میوه کرنبری یا قره قاط

طعم میوه قره قاط ترش است. این میوه در کشورهای اروپایی برای درست کردن مرباهای نسبتاً گران‌قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد. قره قاط نباید با سیاه گیله (Blueberry) اشتباه شود. آن میوه‌ها طعمی مایل به شیرین دارند.
آب کرنبری در درمان عفونت ‌هایی مانند سرما خوردگی، آنفولانزا و گلودرد نیز موثر است. آب کرنبری، مجرای تنفسی را آرام کرده و از رشد هموفیلوس آنفلوآنزا که دلیل اصلی عفونت گوش و دستگاه تنفسی در کودکان است نیز جلوگیری می‌کند. تحقیقات متعدد نشان می‌دهند که آب کرنبری در برابر آسیب عصبی و دیگر بیماری‌های مربوط به مغز از مغز محافظت می‌کند.

 قره قاط

3-گریپ فروت

میوه ‌ای از خانواده مرکبات با پوست زردرنگ (گاهی سبز رنگ) و مزه ترش مایل به تلخی است (گاهی شیرین نیز می‌تواند باشد) گریپ ‌فروت احتمالاً از پیوند پرتقال و دارابی به دست آمده‌است.
گریپ فروت دارای ویتامین‌ها و ریزمغذی ‌های مختلف به ویژه ویتامین ث (۴۰ درصد نیاز روزانه بدن در ۱۰۰ گرم) است. همچنین دارای اسید سیتریک، فیبری به نام پکتین، قند (۸٫۶۱ گرم در صد گرم) است. نوع سرخ و صورتی آن آنتی ‌اکسیدان مفیدی به نام لیکوپن در خود دارند. کاهش کلسترول، کمک به متابولیسم بدن برای سوزاندن چربی‌های اضافی، جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه و اثر بازدارنده در سرطان پروستات و روده بزرگ با توجه به خصوصیات آنتی‌اکسیدانی قوی و همین‌طور وجود فلاونوئیدی به نام نارژینین، از دیگر خواص این میوه است. طول عمر سرفه و سرماخوردگی‌ها را می‌توان با ویتامین C سرشار گریپ فروت کوتاه کرد. به همین ترتیب، این میوه ی مغذی به کاهش علائم ناخوشایند مشکلات تنفسی کمک می‌کند.

گریپ فروت

4-لیمو شیرین

لیمو شیرین از مرکبات بسیار مفید و دارای طبع سرد و خشک است. لیمو شیرین با داشتن منبع غنی ویتامین C، اسید سیتریک، مس و آهن یکی از مفیدترین میوه ‌ها برای درمان بیماری ها است. در صورت مصرف لیمو شیرین با پوست داخلی بیش از ۷۷ میلی‌گرم ویتامین C به بدن می‌رسد. خواص لیمو شیرین به درمان سرماخوردگی، سلامت استخوان و کاهش کلسترول کمک بسیار می‌کند. یک قاشق عسل ترکیب شده با آب لیمو شیرین و آب گرم، باعث رهایی از خشکی و خارش گلو شده و تاثیر تسکین دهنده ‌ای بر لوزه ‌های متورم دارد.

 لیمو شیرین

5-سیب زرد

مطالعات نشان می‌دهند که روغن معطر سیب زرد برای درمان مشکلات گوارشی مانند یبوست، ناراحتی معده، اسهال، اسهال خونی و درد معده مفید است و این به دلیل خواص ملین این میوه است. سیب زرد خاصیت درمانگری فوق العاده ای در بهبود سرماخوردگی دارد. همچنین محققان گزارش کردند که نوشیدن منظم آب سیب زرد به مدت ۳ ماه می‌تواند یبوست را کاهش داده و درد معده را درمان کند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *