کتاب و فرهنگ

به بهانه روز جهانی محیط زیست

به بهانه روز جهانی محیط زیست

روز جهانی محیط زیست

همه اجزای محیطی که در آن زندگی می کنیم، از هوایی که تنفس می کنیم تا تک تک درختان و گیاهان و حتی خاک زمینی که بر آن قدم می گذاریم، محیط زیست ما را تشکیل می دهند که ضروری ترین عوامل حیات ما را در خود جای داده است.
محیط زیست، سخاوتمندانه، هر آنچه که دارد را به ما ارایه می کند تا بتوانیم نفس بکشیم، به زندگی ادامه دهیم و بقای خود را حفظ کنیم. ما از این محیط، هوا، آب، غذا، آرامش و بسیاری مواهب دیگر را دریافت می کنیم؛ بدون آنکه چیزی را در ازای آن بپردازیم. اگر محیط زیست را موجودی زنده در نظر بگیرید، می توانید او را مادر هستی بدانید که همه انسان ها را فارغ از هر دین و آیین و نژاد در آغوش گرفته است و با نوازش هایش زندگی را به آنها هدیه می دهد. اما تا به حال چند بار پای درد دل های این مادر دلسوز نشسته اید؟ تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه زحماتش را قدردانی می کنید و مراقب او هستید؟

روز جهانی محیط زیست چه روزی است؟

UNEPبرای اولین بار در سال ۱۹۷۲ میلادی سازمان ملل متحد تصمیم گرفت با هدف آگاه کردن مردم در زمینه نگهداری و مراقبت از محیط زیست یک روز را به‌عنوان روز جهانی محیط زیست معرفی کند. در آن سال سازمان ملل متحد در شهر استکهلم سوئد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست برگزار کرد. در پایان این کنفرانس و تصویب یک قطعنامه‌ بین کشورهای شرکت‌کننده UNEP تشکیل و پنجم ژوئن به ‌عنوان روز جهانی محیط زیست انتخاب شد.
از آن روز به بعد هر سال UNEP برنامه ‌های خاصی مثل راهپیمایی، دوچرخه ‌سواری، نقاشی، درخت‌کاری و مقاله‌نویسی را با هدف جلب توجه مردم به محیط زیست و تشویق مسئولان برای تلاش بیشتر در زمینه حفاظت از محیط زیست در سراسر جهان برگزار می‌کند.

دلیل نام گذاری روز جهانی محیط زیست

قرن 20 میلادی، (سال های 1900 تا 2000)، اوج فعالیت های سازمان ملل متحد در جهت فرهنگ سازی در انسان برای حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و حیوانات بود. نتایج این فعالیت ها علاوه بر نام گذاری روز جهانی محیط زیست، به ثبت روز هایی چون روز زمین پاک، روز آب و… در تقویم های بین المللی انجامید. در سال 1972 بود که سازمان ملل با برگذاری یک کنفرانس بین المللی، اهمیت محیط زیست برای بشر را مطرح کرد.

روز جهانی محیط زیست با تاکید بر شکست آلودگی هوا

حدود ۱۵۰ کشور در سراسر جهان در فعالیت‌های روز جهانی محیط زیست شرکت دارند. هر ساله یک موضوع مهم زیست‌بومی را شعار محوری خود قرار می‌دهد تا تاکیدی خاص بر نگرانی محیط زیستی در آن دوران باشد. چین، به عنوان میزبان مراسم روز جهانی محیط زیست در سال 2019 انتخاب شده بود .موضوع روز جهانی محیط زیست در ۲۰۱۹ با شعار “آلودگی هوا را شکست دهید” انتخاب شده که فراخوانی عمومی برای غلبه بر این بحران جهانی است. آلودگی هوا سالانه دست کم جان هفت میلیون انسان را می گیرد، به رشد کودکان آسیب می زند، به اقتصادها خسارت وارد می کند و در عین حال در بروز شرایط بحرانی اقلیمی در سراسر دنیا موثر است. بیش از شش میلیارد نفر در جهان که یک سوم آنها را کودکان تشکیل می‌دهند به طور مستمر هوای بسیار آلوده تنفس می‌کنند که زندگی، سلامت و رفاه آنها را به طور جدی به خطر می‌اندازد.

آلودگی هوا

هدف UNEP از برگزاری چنین مراسمی عبارت است:
بخشیدن چهره ای انسانی به مسایل زیست محیطی
توانمند سازی مردم برای تبدیل شدن به فعالانی در زمینه توسعه پایدار و متوازن
ارتقا این بینش عموم که جوامع در تغییر دیدگاه ‌ها و در خصوص مسئله محیط زیست نقش محوری و اساسی ایفا می‌نمایند
ترویج مشارکت با هدف اطمینان از برخورداری همه ملتها از آینده‌ای امن‌تر و سعادتمندانه‌تر

وظیفه ما در روز جهانی محیط زیست چیست؟

از ظرف‌های پلاستیکی و یک‌بارمصرف کمتری استفاده کنید.
زمانی که به خرید می‌روید، از خانه با خود کیسه‌های پارچه‌ای ببرید
رفتار درست در طبیعت و دوست داشتن حیوانات را به کودکان آموزش دهید
زباله‌های قابل بازیافت را از زباله ‌های دیگر جدا کنید
در زمان طبیعت‌گردی اثری از خودتان در طبیعت به جا نگذارید
درختان و گیاهان را قطع نکنید
با طبیعت آشتی کنید. از همین امروز یک گلدان گل را در خانه و یا محل کار خود پرورش دهید تا محیط زیباتری داشته باشید و قدم مؤثری برای مراقبت از طبیعت بردارید.

150 گونه جانوری ایران در معرض خطر انقراض

در روزگاری زندگی می کنیم که جانوران و گیاهان زیادی در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند. دلایل زیادی برای انقراض آن ها وجود دارد؛ مثل عدم توانایی حیوان در رقابت با سایر گونه های جانوری برای به دست آوردن غذا و یا حتی تغییرات اقلیمی؛ اما همچنان قوی ترین عامل این انقراض، نامی آشناست؛ انسان! حیوانات در حال انقراض روز به روز بیشتر می شوند و این موضوع بسیار ناراحت کننده است. اسب كاسپین، شتر دوكوهانه، بز مرخز، گاو سیستانی و گاو گلپایگانی و گوسفند مغانی از جمله گونه های جانوری كشور و در معرض خطر انقراض هستند.

 

اسب کاسپین

دلایل انقراض حیوانات

از دست رفتن میکروب های مفید در خاک، نابودی ماهی ها و گونه های مختلف دریایی در آب های آلوده و تغییرات آب و هوایی روی زمین توسط گازهای گلخانه ای، بخشی از نتایج فعالیت های بشر هستند. انسان ها با بردن یک گونه به یک منطقه هم، می تونند در نابودی دیگر گونه های طبیعی اون منطقه دست داشته باشند.
وقتی که دریانوردان با خودشان دام به مناطق ناشناخته می بردند و اقدام به پرورش آن ها در آن مناطق می کردند، و یا ناخواسته انواع گونه های موش از سراسر جهان با کشتی به مناطق دیگر برده می شدند، تعادل زیست محیطی آن مناطق به هم می خورد. این گونه های تازه وارد، بیماری های ناشناخته ای را با خودشان می آوردند و باعث بیماری و مرگ گونه های بومی آن منطقه می شدند. از طرفی رقابت گونه های جدید با گونه های قبلی، اغلب به انقراض گونه های قدیمی آن منطقه منجر می شد. این روند به ویژه در استرالیا و نیوزیلند زیاد دیده شده است.

آتش سوزی در محیط زیست ایرانعلت‌های بروز چالش خطرانقراض گونه های جانوری
عوامل ناشی از توسعه و فعالیت‌های انسانی شامل:
جزیره‌ای شدن زیستگاه ‌ها و جمعیت گونه‌ ها
وجود سلاح‌ های غیر مجاز
حضور دام بیش از ظرفیت در زیستگاه ‌ها
تجارت غیر قانونی گونه ‌های جانوری و اجزای آن‌ها

عوامل طبیعی:
شیوع انواع بیماری ‌ها
خشکسالی ‌های متناوب

عوامل ناشی از ضعف ساختار حفاظت:
عدم امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی کافی برای حفاظت
ضعف قوانین ومقررات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *