مقاله نویسی

آموزش مقاله نویسی آکادمیک

داشتن مقاله یک امتیاز برای هر محقق و دانشجویی می باشد. افراد زیادی از محققان در کشور سالانه در پروژه های مختلف علمی و تحقیقاتی شرکت می کنند که در آخر، دست آورد آن را می توانند به شکل مقاله ارائه دهند مقاله نقش موثری در دست یابی به شغل های عالی و ایده آل و همچنین افزایش رتبه علمی دارد بسیاری از مقالات ISI در ژورنال های معتبر دنیا راه ورود به دانشگاه های معتبر جهان است و به نوعی سنجش رنج علمی شما بخصوص در مقطع دکترا، تعداد و کیفیت مقالات شما می باشد.

باید در ابتدا با اصول آموزشی مقاله نویسی آشنایی کامل پیدا کرد صرفا نوشتن نتیجه گیری را نمی توان یک مقاله دانست. قواعد، اصول و همچنین انگیزه جهت مقاله نویسی بسیار مهم است آیا می خواهید مقاله ای به قصد آموزش بنویسید یا قصد بررسی موضوع تحقیق خود را دارید؟ به قصد مستندسازی؟ یا قصد مطلع کردن دیگرافراد از اندیشه ها و نظریات خویش و… هرکدام از موارد ذکر شده می تواند دلیلی بر نگارش مقاله باشد ولی باید در نظر گرفت مقاله به شکل آکادمیک و علمی باید مستدل بر یافته و مباحث علمی تحقیق شما باشد. و اصول قواعد مقاله نویسی در آن رعایت گردد.

جهت تدوین مقاله باید ابتدا در نظر داشته باشید مقاله را به کجا ارائه خواهید کرد آیا برای کنفرانس و همایش (ملی، منطقه ای، بین المللی و دانشگاهی) و یا مجله و ژورنال تخصصی (داخل ایران یا مجلات خارجی) می خواهید مقاله ارسال کنید. برای هر بخش که می خواهید مقاله ارسال نمائید با توجه به فرمت خاص آن سیستم باید نوشته خود را شکل دهید ولی در کل و اصل مقاله نویسی از نظر غالب به یک شکل می باشد.

یک مقاله باید دارای موضوع و عنوان درست متناسب با محتوای نوشته های داخل مقاله باشد. نوشتن نام نویسنده و نویسندگان همراه، مرتبه علمی و آدرس ایمیل آن ها، چکیده و خلاصه ای از کل بحث هم به زبان فارسی و انگلیسی، قرار دادن کلید واژه  مناسب و مطرح کردن مطالب به شکلی که ابتدا مقدمه ای از موضوع مورد طرح و سپس روش مطالعه عنوان گردد و در نهایت دست آورد ها و نتایج تحقیق باشد. قرار دادن منابع و مآخذ مطالب استفاده شده در متن نیز درآخرین قسمت نوشته ها ضروری می باشد. باید تمام قواعد و اصول نگارشی از جمله فونت ها، سایز ها، قرار گیری عکس ها و جداول در مقاله شما باتوجه به مکانی که قصد ارائه مقاله دارید رعایت گردد.

در نگارش مقالات ISI باید قواعد نشر بین المللی را رعایت نمائید و مقاله را به زبان انگلیسی نگارش نمائید و قواعد نگارشی در آن زبان را بر روی نوشته های خود اعمال نمائید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *