اخبار, هافکو

آنچه در «بلک فرایدی» فروشگاه اینترنتی کتاب هافکو گذشت… !

پیام های ارسالی در اینستاگرام هافکو در جمعه سیاه

هافکو عمل می‌کند، شعار نمی‌دهد!

بلک فرایدی یا جمعه سیاه چیست؟

بلک فرایدی یا حراج جمعه که با عنوان جمعه سیاه نیز معروف است، در کشور آمریکا به روز بعد از شکرگزاری تلقی می‌شود که عملاً آخرین جمعه ماه نوامبر به شمار می‌آید و آغاز خریدهای کریسمس حساب می‌شود. فلسفۀ شکل‌گیری جمعۀ سیاه، ترغیب مشتریان برای رفع نیازهای خود با هزینۀ کمتر در سال نو عنوان می‌شود. این فرهنگ آمریکایی، به سرعت در میان کشورهای اروپایی شناخته و معروف شد و سال‌ها است که اکثر شرکت‌های جهان، این کمپین مثبت و مفید را در برنامۀ خود قرار داده‌اند. در این روز، شرکت‌ها خود را موظف می‌دانند که با تخفیف‌های هنگفت و شگفت‌انگیز، بتوانند فرصتی را برای تمام اقشار جامعه برای رفع نیازهای خود ایجاد کنند. فروشگاه‌های آنلاین نیز، شیوۀ جدیدی از این حراجی را به نمایش گذاشته‌اند. گرچه جمعۀ سیاه، یک فرهنگ غربی به شمار می‌آید و در فرهنگ ما وجود نداشته است، اما ما مزیت‌های این روز را در راستای خدمت به مشتریان‌مان و کسب رضایت آن‌ها، در برنامۀ فروشگاه اینترنتی کتاب هافکو برنامه‌ریزی کردیم، تا بتوانیم لبخندی هرچند کوچک را، برای لحظاتی برای ایشان به ارمغان بیاوریم و حس خوب خرید آنلاین کتاب را انتقال دهیم.

به همین جهت، در سال‌های اخیر، در بازار آنلاین ایران نیز، بلک فرایدی؛ طرفداران خود را پیدا کرده است. بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی ایران، با ایجاد کمپین‌ها و تبلیغات بسیار، از هفته‌ها پیش برای این روز هیجان‌انگیز برنامه‌ریزی و لحظه‌شماری می‌کنند تا برای کاربران و مشتریان خود، تخفیفات استثنائی و قابل توجهی را عرضه کنند. با این وجود؛ همانطور که شما بهتر از ما می‌دانید!، در اکثر مواقع، تخفیف این فروشگاه‌ها فقط بر روی برخی از محصولات گزینشی صورت می‌گیرد و هم‌چنین، بلک فرایدی، به معنی واقعی کلمه در ایران اجرا نمی‌شود، چرا که خبری از تخفیف‌های بزرگ و هیجان‌انگیز نیست و با بلک فرایدی، با فرهنگ فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی، بسیار فاصله دارد و فروشگاه‌های بسیار اندکی هستند که تخفیفات خود را تا ۹۰% بر روی تمامی محصولات، عرضه کنند. شاید بهتر است بگوییم، هیچ فروشگاه اینترنتی‌ای، تابحال دست به این چنین حراج بزرگی نزده است و به همین دلیل، بلک فرایدی برای برخی از کاربران، به واسطۀ تجربۀ ناخوشایند سال‌های گذشته توسط کسب‌وکارهای بزرگ، به تجربه‌ای تلخ و بیهوده تبدیل شده بود.

ما در فروشگاه اینترنتی کتاب هافکو، تلاش کردیم تا خاطرۀ ناخوشایند گذشته را پاک کنیم و با خلق فرصتی ارزشمند و جدید، از نگاهی تازه و در راستای هدف اصلی هافکو، جمعۀ سیاه را، با مشتریانمان، به جمعه‌ای هیجان‌انگیز و واقعی تبدیل کنیم.

جمعه‌ای که تا دو هفتۀ دیگر، با برنامه‌ریزی‌ای هوشمندانه و جدید، با کمپین «یلدای تو» قرار است دوباره شما را شگفت‌زده کند!

در فروشگاه اینترنتی کتاب هافکو چه گذشت؟

در تاریخ ۳۰ دی، از طریق اینستاگرام فروشگاه اینترنتی کتاب هافکو، ضمن انتشار پست‌هایی در فواصل زمانی مرتب، در بخش استوری اینستاگرام هافکو نیز، به صورت هماهنگ، اطلاع‌رسانی در ارتباط با تخفیف های فروشگاه هافکو در روز بلک فرایدی، اطلاع‌رسانی شد. ما، در فروشگاه اینترنتی کتاب هافکو، در راستای این حرکت مثبت جهانی، در برنامه‌ای که توسط تیم دیجیتال مارکتینگ هافکو برنامه‌ریزی شده بود، در شب ۱ آذر ۱۳۹۸ در ساعت ۲۲:۵۰ به مدت ۳۰ دقیقه، مفتخر بودیم که برای کاربران‌مان و بخاطر کاربران‌مان، با اعمال تخفیف ۹۰ درصدی بر روی تمامی کتاب‌ها، در بلک فرایدی آن‌ها نقش داشته باشیم و یک جمعۀ سیاه خاطره‌انگیز و به معنای واقعی کلمه را به ایشان عرضه کنیم. در شب جمعه، بین ساعت ۲۱ الی ۲۴؛ قرار بود کد تخفیف در بخش اسلایدر اصلی صفحه سایت به مدت ۱۵ دقیقه قرار بگیرد و بر روی چهار محصول اول انتخابی کاربران، اعمال شود. با استقبال فوق‌العادۀ کاربران اما، این مدت به پانزده دقیقه دیگر نیز تمدید شد و در نهایت، به مدت ۳۰ دقیقه، جمعه‌ای خاطره‌انگیز و پر فشار را گذراندیم. فشاری که از قرار گرفتن در آن، خرسندیم و حضور کاربران، دلگرمی مضاعفی به تیم فروشگاه اینترنتی کتاب هافکو داد.

علاوه بر این، هر یک ساعت یک بار، سه کتاب تا آخر شب جمعۀ سیاه، با تخفیف ۷۰ درصدی، بر روی وب سایت به نمایش در می‌آمد. نحوۀ انتخاب این کتاب‌ها، با استفاده از داده‌هایی که روابط عمومی و تیم فنی در اختیار تیم دیجیتال مارکتینگ گذاشته بود، برنامه‌ریزی شده بود. این تخفیف‌ها بر روی کتاب‌هایی اعمال شد که باتوجه به داده‌های قبلی، طرفداران بیشتری در بین مشتریان داشتند. با جمع‌آوری و تحلیل کتاب‌های پرفروش و مورد علاقۀ مشتریان فروشگاه اینترنتی کتاب هافکو، کتاب‌های پرطرفدار را شناسایی کردیم و برای اینکه بتوانیم کتاب‌های پرفروش‌تر و با کیفیت‌تری را در اختیار مشتریان‌مان بگذاریم، این تخفیف را، هر یک ساعت یک بار، بر روی سه محصول با قابلیت اعتبار تا پایان شب جمعۀ سیاه، اعمال کردیم. این کمپین، با استقبال فراتر از انتظار هافکو مواجه شد که در نتیجۀ آن، ما خوشحالیم که توانستیم در این جمعۀ سیاه، شما را همراهی کنیم. هدف اصلی هافکو برای حضور و اعمال این تخفیف بزرگ، فراهم کردن فرصتی ارزشمند برای قشر فرهنگی و کتابخوان بود، چرا که با بالا رفتن قیمت کتاب در سال‌های اخیر، مشکلات بسیاری برای خرید و تهیه کتاب، پیش آمده است. با علم به این موضوع و ارج نهادن به مشتریان‌مان، این تخفیف بزرگ را در بلک فرایدی ۲۰۱۹ با کاربران‌مان به اشتراک گذاشتیم.

آمار دربارۀ ما چه می‌گوید؟

از ساعت ۲۱ شب جمعۀ سیاه، تیم دیجیتال مارکتینگ و فنی، مستقر در دفتر اصلی فروشگاه اینترنتی کتاب هافکو، در حال کنترل و نظارت بر کمپین «بلک فرایدی» هافکو بودند. طبق تصمیم‌گیری قبلی و برنامه‌ریزی دقیق و در حین رصد ترافیک لحظه به لحظۀ سایت، با اطلاع‌رسانی‌های اینستاگرام و اطلاع‌رسانی حداکثری به کاربران، در ساعت ۲۲:۵۰ در صفحۀ اصلی سایت هافکو، یکی از اسلایدهای تصویر در بالای صفحه به کد تخفیف ۹۰ درصدی تغییر پیدا کرد. باتوجه به اطلاعاتی که تیم فنی در اختیار تیم دیجیتال مارکتینگ هافکو گذاشت، در لحظۀ ابتدایی شروع بلک فرایدی هافکو، بیش از ۳۵۰۰ کاربر، در لحظه در سایت حضور داشتند و آنلاین بودند. این حجم عظیم از استقبال فوق‌العادۀ کاربران، هرچند برای تیم هافکو شگفت‌انگیز بود اما برای این تعداد کاربر کاملاً پیش‌بینی شده بود و سایت، خارج از دسترس نشد. پس از مدت ۵ دقیقه اما، تعداد کاربران آنلاین وب سایت، به بیش ۱۰۰۰۰ کابر آنلاین رسید که متاسفانه، برای دقایقی؛ سایت از دسترس خارج شد که با مدیریت تیم فنی هافکو، پس از کمتر از یک ساعت، سایت به روال قبلی خود بازگشت.

این بازدید و حضور فوق‌العادۀ مشتریان، خارج از برنامه‌ریزی هافکو بود که باعث شد با جهش بزرگ کاربران مواجه شدیم و کاربران مازاد بر ظرفیت سرور سایت هافکو، به سایت دسترسی نداشته باشند و سایت برای این دسته از کاربران، از دسترس خارج بود. در عین حال، تا جایی که تیم دیجیتال مارکتینگ هافکو برنامه‌ریزی کرده بود و ظرفیت سرور را پیش‌بینی می‌کردیم، تعداد بسیاری از کاربران نیز به سایت دسترسی داشتند و توانستند سفارش دهند و خرید خود را ثبت کنند. بخاطر وجود مشکل عدم دسترسی به سایت برای عده‌ای از کاربران، ما در هافکو به این نتیجه رسیدیم؛ برای اینکه بتوانیم به کاربران و مشتریان بیشتری، این تخفیف بزرگ را هدیه دهیم، بجای ۱۵ دقیقه‌ای که اطلاع‌رسانی شده بود؛ که کد تخفیف ۹۰ درصدی اجرا خواهد شد، این مدت زمان را، به ۳۰ دقیقه افزایش دادیم که کاربرانی که از ساعات اولیۀ صبح بلک فرایدی، برای این تخفیف بزرگ هافکو برنامه‌ریزی کرده بودند و چشم به انتظار آن بودند نیز، از این تخفیف همگانی بتوانند بهره‌مند شوند.

شنبه برای هافکو، با یک دردسر شیرین شروع شد…

حجم بالای سفارشات، روز کاری ما را با یک دردسر شیرین آغاز کرد. دردسری که با لبخند ما آغاز شد و تا ساعاتی از شب، بدون خستگی و پر انرژی به پایان رسید. با توجه به اولین روز کاری هفته، تیم هافکو به سرعت، کار پردازش و ارسال سفارش‌ها را آغاز کرد. با مشاهدۀ حجم عظیم سفارشات، تصمیم گرفتیم تا به تک‌تک کاربرانی که موفق شدند، سفارش خود را در سایت هافکو ثبت کنند، تماس بگیریم و شرایط استثنائی این حجم از سفارش را برای آن‌ها شرح دهیم. در تماسی که داشتیم، به سفارش‌دهندگان اعلام کردیم که ممکن است، سفارش ایشان با یک یا دو روز تاخیر به دست‌شان برسد. با وجود این پیش‌بینی که ممکن است سفارشات جمعۀ سیاه، با کمی تاخیر به دست آن‌ها برسد، اما تمام سفارشات، طبق روال عادی به دست سفارش‌دهندگان رسید. ما در هافکو، این حجم عظیم از سفارشات را با برنامه‌ریزی دقیق و تلاش هر یک از اعضای تیم، اعم از بخش فنی، روابط عمومی، دیجیتال مارکتینگ انبار و ترابری؛ توانستیم در همان روز نخست، پردازش کرده و کتاب‌ها را ارسال کنیم. بدین ترتیب، همانند روزهای عادی کاری، کتاب‌ها به دست مشتریان هافکو رسید.

نظرات کاربران و بازخوردها چگونه بود؟

صادقانه بگوییم که بازخوردهای کاربران متفاوت بود. بسیاری از کاربران، با بازخوردهای مثبت خود، انرژی تیم هافکو را افزایش دادند و برخی از بازخوردهای منفی را نیز، شنیدیم و جوابگو نیز بودیم. در ابتدا، باید به این نکته توجه کرد که تیم هافکو، از روزها قبل، حضور حداکثری را در روز بلک فرایدی در فروشگاه پیش‌بینی کرده بود، اما به علت استقبال عظیم از این تخفیف بزرگ، متاسفانه سایت دقایقی از دسترس خارج شد. در ابتدای این امر، بسیاری از کاربران با ارسال دایرکت‌هایی در اینستاگرام و فضای مجازی، اعتراض خود را به نحوی به از دسترس خارج شدن وب‌سایت، بیان کردند. از طرف دیگر، تیم هافکو که در صدد خلق یک رویداد بزرگ و شگفت‌انگیز برای کاربران و مشتریان خود شده بود، متهم شد به کلاهبرداری، دروغ‌گویی، عمدی بودن از دسترس خارج کردن وب‌سایت و یا اینکه برای افرادی خاص و بصورت گزینشی، این کد تخفیف به نمایش درآمده است.

در همینجا، باید به اطلاع برسانیم که فروشگاه اینترنتی کتاب هافکو، قویاً تمامی این موارد را تکذیب می‌کند و این اطمینان خاطر را به مشتریان خود می‌دهد که ما فقط به فکر رضایت کاربران‌مان در خلق این شب به یاد ماندنی بودیم تا بتوانیم گامی هر چند کوچک اما موثر، در راستای این کار فرهنگی برداریم و به کتاب‌دوستان خدمت کنیم. تنها ساعاتی پس از اتصال دوبارۀ وب‌سایت هافکو به سرورها و دسترسی کامل تیم دیجیتال مارکتینگ و تیم فنی هافکو به بخش مدیریت سایت هافکو، بنا بر اسناد و اطلاعاتی که تیم فنی در اختیار ما گذاشت و در اینستاگرام هافکو نیز منتشر شد، بسیاری از کاربران به این نتیجه رسیدند که این قطعی، به علت استقبال بالای کاربران پیش آمده بود و فروشگاه اینترنتی کتاب هافکو، هیچ‌گونه دخل و تصرفی در مشکلی که برای دقایقی در سایت هافکو به وجود آمد، نداشته است و طبق یک امر طبیعی که بسیاری از وب‌سایت‌های بزرگ دیگر نیز در هنگام ورود بیش از اندازۀ کاربر نسبت به سرور با آن مواجه هستند، سایت برای دقایقی برای بعضی کاربران به نمایش در نیامد و با اختلالاتی مواجه شد. طبق اسناد موجود که تیم فنی هافکو در اختیار ما گذاشت، که تنها به دو آی‌پی در اینجا اشاره خواهیم کرد، تنها این دو کاربر، مجموعاً نزدیک به ۸۰ صفحه از سایت هافکو را باز کرده بودند به این معنی که ایشان به اندازۀ ۸۰ کاربر دیگر، فضای سرور سایت را اشغال کرده بودند و چنین مواردی باعث می شود سایت دیر لود شود و متاسفانه، خدمات سایت به افراد کمتری تعلق گرفت.

بعد از اطلاع‌رسانی‌های سریع و فوری تیم دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام هافکو، بسیاری از کاربران با درک آنچه که در بلک فرایدی هافکو گذشت، با پیام‌های محبت‌آمیزشان، ما را همراهی کردند که جا دارد از همینجا، مراتب خوشحالی و قدردانی خودمان را به ایشان ابراز کنیم، کما اینکه بخش دایرکت اینستاگرام هافکو، همواره پذیرای سوالات، گفتگوها و سخنان کاربران عزیز و کتاب‌دوستان است.

«یلدای تو» نزدیک است…

هر چه بود و نبود، با تمام تلخی و خوشحالی‌هایش، بلک فرایدی ۹۸ فروشگاه اینترنتی کتاب هافکو گذشت و به اتمام رسید. خوشحالی برای آن دسته از کاربرانی که توانستند از ۹۰% تخفیف بزرگ هافکو استفاده کنند و تلخی، برای آن دسته از کاربرانی که نتوانستند سفارش خود را به ثبت برسانند و شرمندۀ ایشان شدیم. از آنجایی که هدف فروشگاه هافکو، کسب رضایت شما است، ما در کمپین «یلدای تو»، بر آن شدیم تا بتوانیم باری دیگر، با بهانه‌ای دیگر، تخفیفاتی بزرگ و ارزشمند را به شما عرضه کنیم. «یلدای تو . . . !»، با طراحی تیم دیجیتال مارکتینگ هافکو، در حال بررسی و برنامه‌ریزی است تا بتوانیم این بار، میزبانی شایسته برای خرید کتاب‌های گرانبهای شما باشیم.

«یلدای تو» از هم‌اکنون، در حال اطلاع‌رسانی در فضای مجازی و اینستاگرام هافکو است و اطلاعات تکمیلی آن نیز، متعاقباً به اطلاع شما دوست‌داران کتاب خواهد رسید. از اینکه فروشگاه اینترنتی کتاب هافکو را همراهی می‌کنید، سپاس‌گزاریم.

نوشته های مرتبط

0 فکر در مورد “ آنچه در «بلک فرایدی» فروشگاه اینترنتی کتاب هافکو گذشت… !

  1. مریم گفت:

    امسال برای جمعه سیاه برنامه ویژه نداشتید 😔

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *