کتاب و فرهنگ

پدر پولدار یا پدر بی پول؟

پدر پولدار پدر بی پول

کتاب پدر پول دار پدر بی پول درباره‌ی روش‌های پولدار شدن افراد معمولی سخن می‌گوید که چگونه خودشان را ثروتمند کردند و به مقام بالایی رسیدند.

رابرت کیوساکی می‌گوید: «مهم‌ترین علت مشکلات مالی مردم این است که سال‌های سال درس می‌خوانند اما درباره‌ی پول هیچ چیز نمی‌خوانند. نتیجه این است که فقط یاد می‌گیرند برای پول کار کنند… اما هرگز نمی‌فهمند چه کنند تا پول برایشان کار کند.»

پدر پولدار پدر بی پول

کتاب حاضر یکی از ۱۰ کتاب برتری است که در سال ۲۰۰۱ در سرتاسر جهان فروش میلیونی داشته و در روزنامه‌های مشهور دنیا همچون نیویورک تایمز نیز معرفی شده است.

نویسنده سبک خود زندگی نامه را با توصیه ‌های شخصی ترکیب می‌کند تا مراحل رسیدن به ثروت و استقلال مالی را ارائه کند. این نویسنده معتقد است که در این کتاب پُرفروش مجله نیویورک تایمز نکاتی را می‌آموزد که هرگز در جامعه نیاموخته‌ایم و اینکه آنچه طبقه بالاتر به فرزندانشان منتقل می‌کنند، دانش ضروری برای کسب ثروت (ثروتمند ماندن) است. او ماجرای دوران سرمایه گذاری فوق العاده موفقش و بازنشستگی زودرسش در سن ۴۷ سالگی را برای تایید ادعاهایش تعریف کرد.

رابرت ادعا دارد که ثروتمندان آموزش‌های متفاوتی به فرزندانشان می‌دهند. آن‌ها در خانه و دور میز شام به بچه‌ها آموزش می‌دهند. شاید ایده‌هایی که در کتاب پدر پولدار پدر بی پول آورده شده‌اند از آن نوع چیزهایی نباشند که شما با فرزندانتان بخواهید در موردشان بحث کنید اما همین که حاضر شده‌اید نگاهی به آن‌ها بیندازید جای شکر دارد. باز هم در مورد ایده‌های مشابه به جستجو بپردازید. ما باید دانش و معلومات جدیدتری را به فرزندانمان توصیه کنیم. ما به ایده‌های جدید و آموزش‌های متفاوتی نیازمندیم. شاید چندان ایده‌ی بدی نباشد اگر به فرزندانمان بگوییم که همزمان با کارمند خوبی بودن تلاش کنند تا صاحب شرکت سرمایه‌گذاری شخصی‌شان هم باشند.

پدر پولدار پدر بی پول

بخش های از کتاب:

من دو پدر داشتم که یکی پولدار بود و دیگری بی پول. یکی از آن‌ها تحصیلات عالیه داشت و بسیار با هوش بود وی دارای مدرک دکترا بود و 4 سال دوره‌ی لیسانس را ظرف مدت کمتر از دو سال طی کرده بود. وی سپس برای تکمیل تحصیلاتش به دانشگاه‌های استنفورد شیکاگو و نورث وسترن رفته بود و تمامی دوره‌ی تحصیلش را با بورسیه گذرانده بود. پدر دیگرم حتی کلاس هشتم را هم تمام نکرده بود.

هر دوی این مردان در زمینه‌ی شغلی خودشان که تمام زندگی‌شان را صرف آن کردند بسیار موفق عمل کردند. هر دوی آن‌ها هم درآمد قابل توجهی داشتند. با این همه یکی از آن‌ها از نظر مالی تمام عمر درگیر مشکلات بود. دیگری هم یکی از ثروتمندترین مردان هاوایی شد. یکی از آن‌ها وقتی فوت کرد ده‌ها میلیون دلار برای خانواده‌اش و کلیسایی که برای اجرای مراسم مذهبی به آن می‌رفت و مؤسسات خیریه به جای گذاشت. دیگری هم کلی قبض و صورت حساب به ارث گذاشت که باید پرداخت می‌شدند.

پدر پولدار پدر بی پول

هر دوی این مردها قوی، کاری، دانا و تاثیرگذار بودند. هر دوی آن‌ها به من مشاوره می‌دادند اما موضوع مشورت‌شان یکی نبود. هر دوی آن‌ها قویاً به آموزش اعتقاد داشتند اما منظورشان از آموزش یکی نبود.

اگر قرار بود فقط یکی از این دو پدرم باشد، باید توصیه‌هایش را یا قبول می‌کردم یا رد. با وجود دارا بودن دو پدر از این بخت برخوردار بودم که دیدگاه‌های متفاوت یک پدر پولدار و یک پدر بی پول را با هم مقایسه کنم.

اگر من تنها یک پدر داشتم، مجبور بودم نصیحتش را یا بپذیرم یا رد کنم، امّا هنگامی که دو نفر مرا نصیحت می‌کردند، بر سر دوراهی قرار می‌گرفتم که آیا نظر مرد ثروتمند را قبول کنم یا نظر مرد فقیر را؟

صرفاً به جای این‌که نظر آن‌ها را بپذیرم یا ردکنم، تصمیم گرفتم بیش‌تر فکر کنم؛ مقایسه کنم و سپس یکی را انتخاب کنم. مشکل این‌جا بود که مرد ثروتمند هنوز به مال و ثروت نرسیده بود و مرد فقیر هنوز دچار فقر نشده بود. هر دوی آن‌ها تازه حرفهٔ خود را شروع کرده بودند و در حال کشمکش با پول و خانواده‌ها‌یشان بودند، امّا نقطه‌نظرهایی کاملاً متفاوت در حوزهٔ امور مربوط به پول داشتند. برای مثال، یکی از آن‌ها می‌گفت: «عشق به پول ریشهٔ همهٔ بدی‌هاست». و دیگری می‌گفت: «عدم وجود پول ریشهٔ همهٔ بدی‌هاست».

درباره ی رابرت کیوساکی:

رابرت کیوساکی در ۸ آوریل ۱۹۴۷ (۷۱ سال سن دارد) در منطقه Hilo در هاوایی آمریکا به دنیا آمد و در همان ‌جا بزرگ شد. او چهارمین نسل از یک خانواده دورگه ژاپنی-آمریکایی است. نام پدر و مادرش رالف کیوساکی و مارجوری کیوساکی است. خانواده‌اش ترکیبی از مدرسان ممتاز و برجسته آمریکا بودند. پدرش رئیس آموزش و پرورش ایالت هاوایی بود. رابرت از همان سنین کودکی در یادگیری بسیار باهوش بود او پس از پایان دوره دبیرستان، وارد آکادمی نیروی دریایی ایالات متحده در نیویورک شد و به عنوان افسر عرشه با درجه کارشناسی در سال ۱۹۶۹ فارغ التحصیل شد و پس از به پایان رساندن دانشگاه، به نیروی تفنگداران دریایی ارتش آمریکا پیوست و به عنوان افسر و خلبان هلیکوپتر در جنگ ویتنام خدمت کرد.

پدر پولدار پدر بی پول

اولین کتاب رابرت کیوساکی با عنوان “اگر می‌خواهید ثروت شوید به مدرسه نروید” در سال ۱۹۹۲ منتشر شد و چند سال بعد، وی شرکت تکنولوژی کش فلو کیوساکی (Kiyosaki CashFlow Technologies) را تأسیس کرد که یک شرکت آموزش تجارت و اصول مالی بود.

دو کسب کار اول کیوساکی ورشکسته شدند، اما شرکت آموزش مالی او خوب عمل کرده و درآمد اصلی آن از برگزاری سیمنارهای آموزشی است. در همین سالها کتاب های بیشتری از کیوساکی منتشر شد و موجب شهرت بیشتر وی شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *