سلامت

دلایل ریزش مو

ریزش مو (Hair loss) بیماری ای است که در آن موهای سر و یا تمام بدن شما شروع به ریزش می کند. ریزش مو می تواند بدلایل مختلف همچون موارد ارثی، مصرف داروهای خاص و یا ابتلا به بیماری های خاص باشد. هر مرد، زن و یا حتی کودکی ممکن است دچار ریزش مو شود. مو از پروتئینی بنام کراتین در ناحیه خارجی پوست سر و توسط فولیکول های (follicles) مو ساخته می شود. وظیفه فولیکول ها تولید مو می باشد، زمانیکه موی جدید ساخته می شود، موی قدیمی از پوست سر خارج شده و شما قادر به دیدن آن می شوید.

در واقع مویی که از سر خارج می شود، رشته ای از سلول های کراتینی مرده است. متوسط موهای سر بزرگسالان حدود ۱۰۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰ بوده و از دست دادن تعداد کمی (مثلا ۱۰۰ عدد) از این موها در روز معمولا باعث نگرانی نمی شود. طاسی سر شرایطی است که در آن فرد شدیدا دچار ریزش مو می باشد. بعضی از افراد ترجیح می دهند تاسی سرشان را نادیده گرفته و بعضی دیگر ترجیح می دهند که از روش های موجود همچون درمان دارویی و یا جراحی برای درمان ریزش موی شدید و طاسی استفاده نمایند. قبل از انتخاب هر نوع درمان برای ریزش مو و طاسی با پزشک تان درباره دلیل ابتلا به این مشکل و بهترین درمان برای نوع خاص ریزش موی خود مشورت نمایید.

علایم ریزش مو

ریزش مو می تواند در شکل های مختلفی بسته به علت آن خود را نشان دهد. این علایم می توانند ناگهانی ظاهر شده و یا آرام آرام خود را نشان دهند. بعضی از انواع ریزش مو موقتی بوده و بعضی دیگر دائمی می باشند.

علایم و نشانه های ریزش مو می تواند شامل:
1- تنک شدن تدریجی بالای سر: این شکل از ریزش مو، معمول ترین شکل ریزش مو است و هر دو مردان و زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. این شکل ریزش مو در مردان معمولا از جلوی سر شروع شده و به سمت پشت سر می رود. زنان معمولا موهای جلوی سر خود را خفظ می کنند اما در بخشی از سرشان مو شروع به ریزش می کند.

2- طاسی نقطه ای یا تکه ای: بعضی افراد دچار این نوع ریزش مو شده و دایره های کوچکی (معمولا حدود ۲ سانتیمتر) در سر ایجاد می شود و پوست سر در آن نواحی معلوم می گردد. این نوع ریزش مو معمولا پوست سر را تحت تاثر قرار می دهد اما می تواند بر روی سایر نقاط از جمله ریش یا ابرو نیز ظاهر شود. بعضی اوقات پوست قبل از ریزش مو دچار خارش و یا درد می شود.

3- از دست دادن ناگهانی مو: صدمات و شوک های جسمی و یا روحی می تواند باعث سست شدن موها شود. در پی این ضعیف شدن زمانی که شانه می کنید و یا موی سر خود را می شوید، ناگهان مشت شما پر از مو می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *