کسب و کار

آموزش گام به گام ورود به بورس به زبان ساده

ورود به دنیای بورس

بازار بورس برخلاف ظاهر ساده‌ای که دارد دنیای پیچیده‌ای است. برخی افراد به اشخاص عادی توصیه می‌کنند وارد بورس نشوند. بسیاری هستند که افراد تازه‌کار را از ورود به بورس منع می‌کنند و دلیل اینکار را پرریسک بودن این بازار و امکان مسدود شدن سرمایه برای مدت طولانی می‌دانند، در حالی که همه افراد می‌توانند با کسب دانش و آموزش‌های لازم و تجربیات کافی، مانند افراد حرفه‌ای در بورس سرمایه‌گذاری‌ پر سودی داشته باشند.
فردی که وارد این بازار می‌شود دریایی از اطلاعات را رو‌به‌روی خودش می‌بیند که باید از بین همه آن داده‌ها بخش‌های مفیدش را استخراج کند و مورد استفاده قرار دهد. شاید در ابتدای کار، مسیر پیش رویتان کمی مبهم به نظر برسد و ندانید که باید از کجا شروع کنید. اما مسیر آموزش، همیشه راه‌های سخت را هموار می‌کند.
معمولا اولین پرسش‌هایی که برای یک فرد تازه وارد در بازار بورس به وجود می‌آیند این‌ها هستند:
۱- باید از کجا شروع کنم؟
۲- به چه چیزهایی نیاز دارم؟
با هافکو مگ در این مقاله همراه باشید تا مطالب مفید و کاربردی ورود به دنیای بورس را به زبانی ساده فرا بگیرید.

قبل از هرچیز در مورد بورس واقع بین باشید

قبل از هر کار دیگری باید یک ذهنیت درست و مناسب از فعالیت در بورس داشته باشید. بسیاری از افرادی که تصمیم می‌گیرند وارد بازار بورس شوند ذهنیت درستی از این بازار ندارند. آنها فکر می‌کنند که با وارد شدن به این بازار می‌توانند در عرض یک شب پولدار شوند یا خیلی سریع سودهای کلانی به دست آورند. البته بورس این قابلیت را دارد که سودهای بسیار خوبی را نصیب سرمایه گذار کند. اما این موضوع همیشگی نیست. در واقع باید بپذیرید که سرمایه گذاری در بورس، یک فرایند است که گاهی زمانبر و گاهی نیز بسته به شرایط می‌تواند بسیار زود بازده باشد.

مزایای سرمایه گذاری در بورس چیست؟

سرمایه‌گذاری در سهام چندین مزیت مهم دارد و به خاطر این مزیت‌ها می‌تواند گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد. بطور خلاصه مزایای سرمایه گذاری در بازار بورس عبارتند از:

  • امنیت بازار بورس: تمامی افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، از حمایت قانونی برخوردار هستند. سازمان بورس بر معاملات بورس تهران نظارت می‌کند و اجازه هر فعالیتی را به افراد حقیقی و حقوقی متخلف نمی‌دهد.
  • امکان سرمایه گذاری در بورس با مبالغ کم و محدود: حداقل مبلغ سرمایه گذاری در بورس تنها حدود 100 هزار تومان می باشد. به عبارت دیگر، شما با هر سرمایه‌ای می‌توانید به این بازار وارد شوید.
  • شفافیت اطلاعات: شرکت هایی که وارد بورس می شوند باید از چند سال قبل سودده باشند، سرمایه آن ها از مقدار معینی کمتر نباشد و تعهد نمایند که طبق استانداردهایی از پیش تعیین شده اطلاعات و صورت های مالی خود را برای استفاده عموم سهامدارن ارائه نمایند.
  • نقدشوندگی بالا: در بورس ایران شما تنها با چند بار کلیک کردن روی ماوس کامپیوتر‌تان یا حتی تلفن هوشمند‌تان، می‌توانید سهامی که دارید را بفروشید و دارایی نقدی‌تان را از پرتفو یا سبد سرمایه‌گذاری‌تان به حساب بانکی خود منتقل کنید.
  • گزینه های متنوع سرمایه گذاری: برای هر فرد ابزار مناسب سرمایه گذاری با سطح ریسک پذیری او وجود دارد.
  • حفظ سرمایه در برابر تورم: بررسی آمار در سال های اخیر نشان می دهد که بازار سرمایه اغلب بازدهی بسیار بالاتری نسبت به تورم داشته است.
  • بازار قانونی و شرعی: تمامی ابزارهای مورد معامله در بورس قانونی و شرعی است.
  • بازدهی خوب بورس نسبت به سایر بازارها: شاید هدف نهایی هر سرمایه گذار در بازارهای مالی چیزی جز کسب سود و بازده نباشد. بازده پاداشی است که سرمایه گذار در سرمایه گذاری به دست می آورد.
  • قابلیت خوب برای نوسان‌گیری: شما حتی یک ثانیه بعد از اینکه سهام یک شرکت را خریداری کردید، می‌توانید تمامی سهام‌تان یا بخشی از آن را بفروشید.
  • سرمایه‌گذاری آسان و بی دغدغه: معامله کردن در بورس به روش‌های مختلفی امکان پذیر است. معامله کردن در بورس به صورت حضوری، تلفنی و اینترنتی امکان پذیر است.

بورس برای چه کسانی مناسب نیست؟

  • اگر زمان کافی روزانه (حتی 1 ساعت) در اختیار ندارید، بورس برای شما مناسب نیست.
  • در صورتی که شغلی ندارید و یا در هر صورت به فکر درآمد ثابت ماهانه هستید، بورس برای شما مناسب نیست.
  • اگر سرمایه‌ای که در اختیار دارید وام و قرض است، بورس برای شما مناسب نیست.
  • اگر تحمل زیان احتمالی و ریسک بالا را ندارید، بورس برای شما مناسب نیست.
  • در صورتی که فکر می‌کنید بورس قمار است و فقط با داشتن شانس و اقبال می‌توان موفق شد، بورس برای شما مناسب نیست.
  • اگر به فکر این هستید که در مدت خیلی کوتاهی ثروتمند شوید، بورس برای شما مناسب نیست.

اولین قدم برای ورود به دنیای بورس، دریافت کد بورسی

اولین قدم برای وارد شدن به دنیای سرمایه گذاری در بورس، افتتاح حساب در یک کارگزاری است. طبق قوانین هر فرد حقیقی یا حقوقی برای خرید و فروش سهام در بورس به یک کارگزار نیاز دارد. در واقع کارگزار، واسط بین شما، بازار بورس و سایر سهامداران است. هیچ فردی نمی‌تواند سهام خود را به صورت مستقیم به فرد دیگری واگذار کند یا از آن سهام بخرد. پس تمام خرید و فروش‌هایتان از طریق کارگزاری انجام خواهد شد و شما برای شروع فعالیت خود در بورس حتما باید نزد یک شرکت کارگزاری حساب داشته باشید. کارگزار، اقدامات لازم مانند دریافت کد بورسی (معاملاتی) و افتتاح حساب را برایتان انجام خواهد داد. پس از آن شما آماده خرید و فروش سهام خواهید بود.

کد بورسی (معاملاتی) نشان‌دهنده هویت شما در بورس تهران است. کد بورسی شناسه‌ای است که از 3 حرف اول نام خانوادگی و 5 عدد تصادفی ساخته شده است و برای هر کس منحصر به فرد است و هر کس می‌تواند فقط یک کد بورسی داشته باشد.

برای ورود به بورس تمامی سرمایه‌گذاران باید مراحل زیر را بصورت گام به گام طی کنند تا برای آن‌ها کد بورسی صادر شود.

  1. ثبت نام در سامانه سجام به آدرس www.sejam.ir
  2. مراجه حضوری به یکی از کارگزاری‌ها یا دفاتر پیشخون دولت و تکمیل احراز هویت
  3. صدور کد بورسی، دریافتنام کاربری و رمز عبور برای ورود به سامانه معاملات

مراحل ثبت نام در سجام

قدم بعدی یادگیری مفاهیم و قوانین بورس

بعد از افتتاح حساب در کارگزاری، اکنون شما آماده خرید و فروش سهام هستید. اما این تازه شروع راه است. در بورس، شما با پولتان معامله می‌کنید. در نتیجه هر سود و زیانی به طور مستقیم، سرمایه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس اولین قدم این است که بدانید سهام کدام شرکت‌ها را در کدام قیمت‌ها خرید و فروش کنید. فعالیت در بورس به صورت خلاصه، شامل انتخاب سهام مناسب در قیمت مناسب و فروش آن در قیمت‌های بالاتر و در نتیجه کسب سود است. همین انتخاب سهام مناسب اصلی‌ترین ابهام هر فرد تازه وارد به بورس است که نمی‌داند باید سهام کدام شرکت را انتخاب و خریداری کند.
پس از دریافت کد بورسی و خواندن مطالب آموزشی، بهتر است دست بکار شوید. تعدادی از کتاب های مفید برای آشنایی و موفقیت در بازار بورس را در زیر می بینید. برای خرید این کتاب ها از فروشگاه هافکو کافی است روی دکمه ی “اضافه به سبد خرید” کلیک کنید.

برای بدست آوردن تجربه خرید و فروش، مبلغ خیلی کمی ( مثلا 1 میلیون تومان) سهام خریداری کنید. توجه کنید که توقع نداریم از این مبلغ کم، سودی نصیب شما شود و این خرید فقط جهت آشنایی شما با روند معاملات و بازار است.

هرگاه از «وارن بافت» یکی از موفق‌ترین سرمایه گذاران قرن اخیر سوال شده که چگونه موفق شدی؟ در پاسخ گفته است: «هر سال صدها و صدها صورت مالی شرکت‌ها را مطالعه کرده‌ام و هیچ گاه از آموزش دیدن دست نکشیده‌ام. چرا که سرمایه گذاری بدون داشتن علم و آگاهی از نظر من تفاوتی با قمار کردن ندارد.»

آموزش و یادگیری، شرط لازم برای فعالیت درست و اصولی در بورس است. ولی آموزش به تنهایی شما را به یک سرمایه گذار موفق تبدیل نخواهد کرد. هر بازاری افراد حرفه‌ای و با تجربه مخصوص به خود را دارد. شما در ابتدای ورود به بورس، تجربه بالایی ندارید و در حین فعالیت در بازار با شرایط و چالش‌هایی مواجه خواهید شد که برایتان جدید و غیر منتظره خواهند بود. باید برای حرفه‌ای شدن در بورس ابتدا از تجربه افراد حرفه‌ای و قدیمی بازار استفاده کنید و به مرور زمان تجربه خود را نیز افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *